Spring over hovedmenu

Hvilke reaktioner kan Arbejdstilsynet give?

Hvis en virksomhed overtræder arbejdsmiljølovgivningen, kan Arbejdstilsynet efter et tilsyn fx reagere med et påbud med frist, et strakspåbud eller en påtale. Virksomheden kan også få en bøde eller blive politianmeldt, hvis der er tale om en grov overtrædelse.

Hvis virksomheden ikke lever op til sine pligter efter arbejdsmiljølovgivningen, kan Arbejdstilsynet reagere med en række forskellige sanktioner:

  • Hvis jeres virksomhed har fået et påbud med frist indebærer det, at I skal finde en løsning på det arbejdsmiljøproblem, som har udløst påbuddet, inden fristen udløber. I skal desuden informere Arbejdstilsynet om, hvordan I har løst problemet.

  • Hvis I som virksomhed får et strakspåbud som følge af en overtrædelse af arbejdsmiljølovgivningen, skal I løse arbejdsmiljøproblemet straks. 

    I kan få et strakspåbud i 3 situationer:

    Ved overhængende og betydelig fare

    Et strakspåbud med overhængende og betydelig fare kan betyde, at arbejdet skal standses og ikke må genoptages, før det kan udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt. Arbejdstilsynet giver denne type påbud, når der er overhængende fare for alvorlig personskade, som kræver hurtig indgriben.

    Ved betydelig fare

    Denne type påbud gives, når Arbejdstilsynet konstaterer, at der i en konkret arbejdssituation er en risiko for, at ansatte kan komme alvorligt til skade, fx ved en ulykke.

    Uden betydelig fare

    Arbejdstilsynet giver denne type påbud i to situationer:

    1. Når et påbud skal efterkommes med det samme for at give mening. Det kan fx være tilfældet ved arbejde på midlertidige arbejdspladser.
    2. Når påbuddet kan efterkommes med det samme, fx hvis virksomheden undlader at bruge tilgængeligt sikkerhedsudstyr.
  • Som virksomhed kan I få en påtale, hvis Arbejdstilsynet har konstateret en overtrædelse af arbejdsmiljølovgivningen, som I får bragt i orden inden afgørelsen er afgivet, fx i høringsfasen.

    En påtale gives for at understrege, at arbejdsmiljøreglerne altid skal være overholdt og kan resultere i en skærpet straf, hvis I tidligere har overtrådt lignende regler.

  • I forbindelse med, at I som virksomhed har fået enten et påbud med frist eller et strakspåbud om et konkret arbejdsmiljøproblem, kan Arbejdstilsynet tilbyde supplerende dialog og vejledning. Tilbuddet om dialog og vejledning kan handle om, hvordan I som virksomhed kan arbejde med at løse problemet og generelt styrke arbejdsmiljøet.

  • Hvis jeres virksomhed får et undersøgelsespåbud betyder det, at I skal foretage undersøgelser, udtage prøver eller gennemføre besigtigelser for at konstatere, om arbejdsforholdene er forsvarlige. 

    Undersøgelsespåbud bliver typisk anvendt, hvis Arbejdstilsynet har en konkret mistanke om, at arbejdsforholdene ikke er sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarlige. 

    Ved påbud om at undersøge det psykiske arbejdsmiljø, skal undersøgelsen foretages af en autoriseret rådgivningsvirksomhed på det psykosociale område.

  • Arbejdstilsynet kan i to situationer tilbyde et aftaleforløb, der giver jer mulighed for at gøre en ekstra indsats for virksomhedens arbejdsmiljø med hjælp fra Arbejdstilsynet. 

    Det gælder, hvis Arbejdstilsynet

    • har konstateret et arbejdsmiljøproblem og samtidig vurderer, at problemet kan findes i andre steder i virksomheden, fx i andre afdelinger.
    • har mistanke om et arbejdsmiljøproblem, men endnu ikke har afdækket, om der er tale om en overtrædelse af reglerne. Det kan fx være tilfældet ved komplekse arbejdsmiljøproblemer, fx inden for det psykiske arbejdsmiljø.

Tilbagemelding på påbud og forbud

Hvis jeres virksomhed har fået et påbud med frist eller et strakspåbud, har I pligt til meddele Arbejdstilsynet, hvordan I har løst de påviste arbejdsmiljøproblemer. 

I skal sende jeres tilbagemelding til Arbejdstilsynet inden fristens udløb.

Arbejdstilsynet kan aflægge et eller flere uanmeldte kontrolbesøg for at sikre, at problemerne er løst tilfredsstillende.

Meld tilbage på et påbud

Bøde og politianmeldelse

Arbejdstilsynet har også mulighed for at give en administrativ bøde eller melde en virksomhed til politiet.

  • Arbejdstilsynet kan udstede administrative bøder. Det betyder, at Arbejdstilsynet kan udstede en bøde uden at anmelde overtrædelsen af arbejdsmiljølovgivningen til politiet. 

    Arbejdstilsynet kan udstede en administrativ bøde

    • når der er tale om klare og ukomplicerede sager, hvor der er en dokumenteret risiko for ulykker eller erhvervssygdomme.
    • når der foreligger en klar retspraksis på området.
    • når virksomheden ikke har modsat sig, at sagen afgøres på denne måde.

    Alle tre betingelser skal være opfyldt, før Arbejdstilsynet kan udstede en bøde. Hvis det ikke er tilfældet, sender vi i stedet en anmeldelse til politiet. 

    Arbejdstilsynet kan også udstede en administrativ bøde, hvis jeres virksomhed har undladt at efterkomme et påbud. 

    Som udenlandsk tjenesteyder kan I også få en bøde, hvis I ikke har anmeldt jeres arbejde til Registret for Udenlandske Tjenesteydere (RUT).

    Læs mere om anmeldelse til RUT

  • Arbejdstilsynet kan melde jeres virksomhed til politiet, hvis der er tale om en grov overtrædelse af arbejdsmiljølovgivningen, eller hvis I har undladt at rette jer efter et påbud. Som udenlandsk tjenesteyder kan I også blive politianmeldt, hvis I ikke har overholdt anmeldelsespligten til Registret for Udenlandske Tjenesteydere (RUT). 

    Politiet kan efterfølgende rejse tiltale. 

    Overtrædelse af lovgivningen straffes normalt med bøde, men kan i særligt grove tilfælde medføre frihedsstraf. Overtrædelse af anmeldelsespligt til (RUT) straffes normalt med bøde.

    Læs mere om anmeldelse til RUT

Høring af virksomheden

Som virksomhed bliver I hørt om alle afgørelser, der ikke er til jeres fordel. 

I bliver som hovedregel hørt mundtligt om de problemer, Arbejdstilsynet konstaterer ved et tilsyn. Det vil sige, at I får lejlighed til at komme med bemærkninger til de arbejdsmiljøproblemer, som vi vil reagere overfor.

I bliver hørt skriftligt, hvis der ikke er en repræsentant for virksomhedens ledelse til stede ved tilsynet, eller hvis der er tale om et særligt kompliceret arbejdsmiljøproblem.

Klagemulighed

Som virksomhed har I mulighed for at klage over Arbejdstilsynets afgørelse. Klager bliver behandlet af Arbejdsmiljøklagenævnet, som er et uafhængigt klageorgan, men skal sendes til Arbejdstilsynet. I skal sende klagen, senest 4 uger efter I har modtaget Arbejdstilsynets afgørelse.

En klage over et påbud med frist har opsættende virkning. Det betyder, at I ikke behøver at rette jer efter påbuddet, mens klagen bliver behandlet. 

Et strakspåbud skal altid efterkommes straks – også selv om I vælger at klage.

Any questions?

Contact Arbejdstilsynet
The Danish Working Environment Authority

Phone hours
Monday - Thursday: 8 - 15
Friday: 8 - 14

+45 70 12 12 88

Press 9 for English

at@at.dk