Spring over hovedmenu

Har du spørgsmål om arbejdsmiljø?

Hvis en udenlandsk virksomhed eller en udstationeret arbejdstager skal arbejde i Danmark, kan der dukke mange spørgsmål op, bl.a. om arbejdsmiljø. På denne side kan du læse, hvad Arbejdstilsynet, som er den danske myndighed på området, kan og ikke kan hjælpe dig med.

Arbejdstilsynet er forbindelseskontor og koordinerer arbejdet med at informere udenlandske arbejdsgivere og lønmodtagere om reglerne for udstationering til Danmark. Derudover er det især spørgsmål om arbejdsmiljø, som Call Centret kan hjælpe med.

Callcenter-service for udenlandske virksomheder

Arbejdstilsynet har en særlig callcenter service for udenlandske virksomheder. Her kan du få vejledning på engelsk om de danske arbejdsmiljøregler og svar på dine spørgsmål inden for hele det arbejdsmiljøfaglige område. Det kan fx være inden for kemi, psykisk arbejdsmiljø, forebyggelse af ulykker og ergonomisk arbejdsmiljø.

Alle spørgsmål besvares som udgangspunkt med det samme. Hvis dit spørgsmål er kompliceret, kan Arbejdstilsynet have brug for at undersøge det nærmere og vende tilbage med et svar til dig.

Arbejdstilsynets callcenter kan også vejlede dig om reglerne for anmeldelse i Registret for Udenlandske Tjenesteydere (RUT).

Læs gerne de hyppigst stillede spørgsmål herunder, før du ringer:

Spørgsmål og svar om RUT

Har du spørgsmål?

Kontakt Arbejdstilsynets callcenter for udenlandske virksomheder
Telefontid
Mandag - torsdag: 8 - 15
Fredag: 8 - 14

+45 70 12 12 88
at@at.dk

Kontaktinformation til andre myndigheder

Her kan du se, hvor du kan henvende dig med de spørgsmål, som Arbejdstilsynet ikke kan svare på:

Vurdering af brandmæssige foranstaltninger
Beredskabsstyrelsen - tlf. 45 90 60 00

Bygningers elinstallationer/elværktøj
Sikkerhedsstyrelsen - tlf. 33 73 20 00

Kriminalitet og trafik
Politiet - tlf. 33 14 88 88

Udenlandske erhvervsforhold
Erhvervsstyrelsen - tlf. 35 29 10 00

Standardisering 
Dansk Standard - tlf. 39 96 61 01