Læs mere om reglerne for international godskørsel
International godskørsel - cabotage (fstyr.dk)
International godskørsel – kombineret transport (fstyr.dk)
Der gælder særlige regler for udstationering af chauffører til Danmark. Chaufføren har krav på en minimumstimesats, og den udenlandske transportvirksomhed har pligt til at indsende en udstationeringserklæring via en særlig EU-portal for vejtransport.
Reglerne for udstationering af chauffører gælder for udenlandske førere, der er ansat i en virksomhed, der er etableret i et andet EU-land.
Chaufføren betragtes som udstationeret i Danmark, når han eller hun udfører en af disse transportformer:
Når en udenlandsk transportvirksomhed udstationerer en chauffør til Danmark, skal den registrere chaufføren via EU-portalen for udstationeringserklæringer. Portalen er forbundet til Informationssystemet for det indre marked (IMI).
Udstationeringen skal registreres for en periode på mindst 1 dag og højst 6 måneder. Erklæringen skal indsendes inden udstationeringens start.
Virksomheden har pligt til at registrere chaufføren, og chaufføren har pligt til at medbringe og fremvise udstationeringserklæringen i tilfælde af vejsidekontrol.
EU-portal for udstationeringserklæringer (vejtransport)
I Danmark kan både Politiet og Færdselsstyrelsen kontrollere, om anmeldelsespligten er overholdt.
Når chaufføren bliver stoppet af kontrolmyndighederne, skal chaufføren kunne fremvise en gyldig udstationeringserklæring, enten elektronisk eller i form af en papirkopi. Det er vigtigt, at dokumentets QR-kode kan scannes.
Chaufføren skal også kunne fremvise dokumentation på, at transporterne finder sted i Danmark, fx i form af fragtbreve. Fragtbrevene skal omhandle de transporter, der har af- eller pålæsningssted i Danmark i udstationeringsperioden.
Endelig skal chaufføren fremvise data fra takografen. Især er det vigtigt, at nationalitetsmærket er registreret for de medlemsstater, chaufføren er kørt ind i. Vejsidekontrolløren vil sammenholde data fra takografen med fragtbrevene for at sikre sig, at udstationeringserklæringen er gyldig.
Hvis virksomheden ikke overholder reglerne om registrering i EU-portalen for vejtransport, kan det danske politi udstede en bøde. En bøde for manglende eller mangelfuld anmeldelse er som udgangspunkt på 10.000 kr. i førstegangstilfælde for hver kørsel, der ikke er anmeldt korrekt.
Bøden kan fordobles anden gang bestemmelsen overtrædes og ved hver efterfølgende overtrædelse. Det er virksomheden, der skal betale bøden.
Chaufføren har krav på en minimumstimesats, når han kører cabotage med gods eller passagerer og den indledende eller afsluttende vejstrækning af kombineret transport med af- og pålæsningssted i Danmark. Selv om chaufføren også betragtes som udstationeret, når han kører tredjelandskørsel, er han ikke berettiget til minimumsløn i den situation.
Vejstrækningen fremgår af dokumentationen for transporten, fx det såkaldte CMR-fragtbrev, som sammenholdes med data fra takografen.
Minimumstimesatsen, som udenlandske chauffører er sikret ved kørsel i Danmark, svarer til den løn, som danske arbejdsgivere skal betale for tilsvarende arbejde.
Læs mere om lønforhold for udstationerede chauffører
Kørselstype |
Krav om udstationeringserklæring |
Krav på minimumstimesats |
Cabotage med gods eller passagerer |
Ja |
Ja |
Den indledende eller afsluttende vejstrækning af kombineret transport, hvor vejstrækningen har af- og pålæsningssted i Danmark |
Ja |
Ja |
Ikke-bilateral international transport (Tredjelandskørsel) |
Ja |
Nej |
International godskørsel - cabotage (fstyr.dk)
International godskørsel – kombineret transport (fstyr.dk)
Kontakt Færdselsstyrelsen
Telefontid:
Mandag: 9.00 - 14.00
Tirsdag: 9.00 - 14.00
Onsdag: lukket
Torsdag: 9.00 - 14.00
Fredag 9.00 – 13.00
+45 72 21 88 99
info@fstyr.dk